staartje-v2-5

Cursus ‘De verantwoorde inzet van een schoolhond’

Het werken met een schoolhond is een prachtige manier om leerlingen weer gemotiveerd te krijgen, soms zelfs om leerlingen weer naar school te krijgen. Een schoolhond heeft geen oordeel, geen verborgen agenda, biedt troost, luistert geduldig naar verhalen, geeft zelfvertrouwen, helpt kinderen om sociaal emotioneel sterker te worden en voegt ook op intuïtief gebied veel toe. Oefeningen met een schoolhond leiden tot directe ervaringen bij een leerling. De duidelijke spiegel die de hond het kind voorhoudt maakt het ervaringsgericht leren. Het is een veilige manier om, indien nodig, nieuw gedrag aan te leren met een maatje aan je zijde die bovenal zorgt voor veel humor en plezier.

Maar hoe doe je dat op een verantwoorde wijze voor zowel leerling als hond? Hoe werkt het met verzekeringen? Hoe geef je voorlichting aan MR, ouders, directie en bestuur en maak je hen enthousiast? Hoe verantwoord je je tegenover de onderwijsinspectie? Op welke manieren kan je een schoolhond inzetten binnen je school? Hoe pak je het aan als je als ZZP-er, schoolcoach of therapeut graag met je hond aan het werk wilt op een school? Hoe zorg je ervoor dat het welzijn van de hond gewaarborgd wordt? Hoe pak je eea aan bij Gemeente zodat ook zij een deel kunnen financieren en niet alle kosten bij de school liggen? Allemaal vragen waar je tegenaan loopt als je met je hond aan het werk wilt op een school.

Tijdens de cursus wordt uitgebreid aandacht besteed aan belangrijke voorwaarden waaraan je moet voldoen om verantwoord en veilig met een schoolhond aan het werk te gaan. Uiteraard komt ook de hondentaal aan bod omdat het erg belangrijk is dat de begeleider zijn (therapie)hond goed kan “lezen”. Zo kan hij namelijk anticiperen op het gedrag wat de hond laat zien. Het welzijn van de hond hoort ALTIJD voorop te staan en het is belangrijk dat ook de hond plezier heeft in zijn werk op school. Van de hond wordt verwacht dat hij bepaalde basiscommando’s beheerst, beleefd gedrag heeft en dat hij het leuk vindt om contact te maken met kinderen; vanuit zijn eigenheid en karakter en niet vanuit training. Soms is alleen de aanwezigheid van de hond al heel belangrijk en waardevol!

Na het volgen van de cursus heb je genoeg informatie en ideeën om gelijk met je hond aan de slag te gaan op zowel de basisschool als op het middelbaar onderwijs. De cursus is geschikt voor leerkrachten uit regulier en speciaal onderwijs, Intern Begeleiders, schooldirecteuren en therapeuten of kindercoaches die als ZZP-er graag met hun hond willen werken op een school. Deze praktische cursus geeft veel informatie en tips, materialen, oefeningen en tools in handen om van de samenwerking met hun schoolhond een succes te maken.
Meeschrijven tijdens de cursus is niet per sé nodig. Tegen een kleine meerprijs kun je een reader aanschaffen van maar liefst ….. pagina’s. Hierin staat niet alleen alle gedeelde informatie van de cursusdagen maar worden ook veel voorbeelden van spellen op allerlei gebied met je gedeeld (denk oa aan spellen rondom taal, rekenen, tafels leren, klokkijken, emotieregulatie, ontspanning, het vergroten van zelfvertrouwen, sociale vaardigheden, stressregulatie, zelfbeeld, communicatie en woordenschat, plannen en organiseren, begrippen leren, prikkelgevoeligheid en nog zoveel meer…

De cursus bestaat uit 3 dagen en is zowel informatief (dag 1) als praktisch (dag 2 en 3) en is door het AAI Kwaliteitsregister (AKR) geaccrediteerd met maar liefst 18 PE punten. Het cursusgeld bedraagt €495 (incl. koffie, thee en lunch). De cursusdagen worden bewust op een zaterdag gepland omdat vervanging in het onderwijs tegenwoordig erg lastig is. Het is niet nodig om je eigen hond mee te nemen. Tijdens de praktijkdagen zijn de honden van de docenten beschikbaar.
Wil je meer informatie of je gelijk opgeven voor deze te gekke cursus? Stuur een mail naar schoolhond@aai-maatje.nl

Data in 2024:

  • 9, 23 maart en 6 april 2024
  • 11, 25 mei en 8 juni 2024
  • 7, 21 september en 5 oktober 2024

Locatie:
Praktijk Quizpel-kindercoaching
Kruissteenweg 23
Wierden

Docenten:

  • Liselore Kok (begeleider van schoolhond Ollie en eigenaar van Quizpel Kindercoaching)
  • Erna Nijeboer (begeleider van schoolhonden Pieter en Harry en eigenaar van Pienter teamwork)

Wat anderen o.a. zeggen over de cursus:
Zeer verhelderend en interessant. Duidelijke uitleg met veel praktische voorbeelden.
Zeer leerzaam, goed georganiseerd en zo creatief!
Zo jammer dat het maar 3 dagen zijn, het was echt een leerzaam dagje uit!
Je leert op een andere manier naar je hond kijken, heel fijn.
Je krijgt zin om er gelijk mee aan de slag te gaan.
Bevlogen, enthousiaste en toegankelijke docenten
Fijne samenwerking tussen de docenten met verschillende achtergronden.
Wat een verrijking!
Dankzij de opbouw was het zeer leerzaam en kregen we veel handvaten om mee aan de slag te gaan. Van theorie naar praktijk, dat is super! Fijne dynamiek, genoeg ruimte voor vragen en eigen casussen. Kortom, een aanrader!

Scroll naar boven